Genau genau - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Sophie Simenel - WaarBenJij.nu Genau genau - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Sophie Simenel - WaarBenJij.nu

Genau genau

Door: Sof

Blijf op de hoogte en volg Sophie

17 November 2006 | Duitsland, Berlijn

Zo zo, ein-de-lijk tijd een berichtje te plaatsen op mijn (toch maar waarbenjij.nu) dagboek. Ik heb gelukkig al van veel mensen lieve emailtjes gekregen, dus het doet me deugd dat jullie me nog niet vergeten zijn. (snifsnif)
Tjongejonge, wat een eerste week! Waar te beginnen...
Goed, vorige week vrijdag vol goede moed en nachtrust vertrokken met een volgepropte Dirk naar het Jaarbeursplein, waar Lieke, Willem en Rens me op stonden te wachten. Met de hele bubs vertrokken naar mijn nieuwe woonplaats: BERLIJN!
Na (natuurlijk ;-) das gewoon stress) eerst 1 uur om de ring van Utrecht gereden te hebben, vonden we dan toch eindelijk de juiste afslag, die netjes op de routeplanner stond...

Goed, een rit met 4 dames, een gekko en een lading casettes van voor de oorlog spreken natuurlijk voor zich, de rit verliep nagenoeg prima. Toch hebben we een enkele 'Stau' gehad, die ons avontuur flink verstraagde. Toen we eenmaal in Duitsland waren, rolden de tranen immers over mn wangen, vanwege de Duitse radio. (ik dacht: moet ik dit nu ook gaan spreken? Hilarisch!)Goed kunnen oefenen, en uiteindelijk tegen 8 uur aangekomen bij het eerste huis waar ik eventueel zou kunnen wonen. Prachtig pand in hartje Kreuzberg, maar met een onbetaalbare borg, en een iets te -up-tight- persoon als huisgenoot. Goed, geen probleem, eerst naar de andere kijken en dan pas beslissen... Uiteindelijk (veel later dan afgesproken) aangekomen in Prenzlauerberg (Noord-Oost Berlijn), en daar Toma ontmoet bij de deur. De zoete inval, zo kon je het wel noemen. Wij met ons 4en helemaal kapot van de rit, en hyper, omdat het bijna middernacht was en we nog steeds geen slaapplek hadden, en Toma en zijn vriendin, ook helemaal aan gort omdat zij nog midden in de verbouwing van de woning zaten. Enfin, na een lange tijd, hebben we het toch eens kunnen worden en konden we er intrekken... Welteverstaan in een stoffige kamer die door mijn lieve Mitwohnern was omgedoopt tot klushol. Flexibel als we zijn, die nacht heerlijk geslapen en toen plotseling de stroom ook nog eens uitviel konden we er alleen maar om lachen. Het kon niet erger worden, maar ik had een huis...En wat voor één!
Prenzlauerberg is dé hipste wijk van Berlijn, trendy en upcoming wat betreft jonge mensen en cultuur. Op iedere hoek zit wel een koffiehuisje, theater of nachtwinkel, en de sfeer die deze wijk uitstraalt trekt me onwijs. Heerlijk, alleen maar mensen ontmoeten!
De verdere tijd van het weekend hebben we opgevuld met een bezoekje aan de Zapata (een tent met live-muziek in Tacheles, het grootste en bekendste kraakpand van Berlijn. We hebben ons daar helemaal klem gedronken na onze enerverende activiteiten, en zondag afgesloten met een echte ´Berliner-Frühstuck´(in mijn wijk!!!) Tot slot zijn we naar de Flohmarkt gegaan, waar we de laatste meuk voor mijn app. hebben aangeschaft, omdat Dirk er natuurlijk nog was.
Nou, dit was wel een echt dagboekverhaal over alleen maar het eerste weekend met de meiden. Nu nog de rest van de week.. (moet dit nog 10 maanden duren?! ;-))
Maandag werd ik vriendelijk verzoch om 08.00 (!) uur bij Schlesische 27 te zijn, dus ik vol goede moed vertrokken op t fietske, wat fantastisch meegenomen is uit NL. Natuurlijk ging die na 10 min. al kapot, waardoor ik me kapot heb gehaast op tijd te komen op mijn eerste werkdag.
Uiteindelijk gemeet met Juliette (een franse vrijwilligster, die we de avond ervoor hadden ontmoet), en direct begonnen met Frühstuck maken. Het ontbijt is geloof ik heilig in dit land (LEES: geen probleem, geen probleem...) Binnen 20 min. zou er een Schülkurs beginnen, waarbij 25 kids van verschillende klassen naar Schlee komen en een hele week met kunstenaars gaan werken, en dat uiteindelijk gaan presenteren. Eeeeuhm, ok, dan maar duits praten. (met handen en voeten kom je ver! Trust me!!) Met het hele team en de kids na het ontbijt de groep verdeeld in Atelier, Dans en Filmanimatie, deze drie groepen de hele week individueel van elkaar laten werken, en vandaag hebben we dan de presentatie gehad. Wat zonde is is dat deze kids weinig stimulering van hun ouders krijgen. Er waren vandaag dan ook maar een paar familieleden van de kids, die gingen kijken hoe ze het gedaan hadden... Het uiteindelijke reslutaat mocht er wezen! Deze kleine gangstertjes een liedje laten zingen en keihard aan de schilder laten gaan, is een mooi ontroerend beeld... Ik kon uiteindelijk goed met ze communiceren en heb deze hele dag in het theater gestaan om de presentatie voor te bereiden met licht en geluid. Ik heb het door, en snap nu waarom Schlee zo'n warm hart heeft voor deze kids. Ik weet zeker dat ik het hier onwijs naar mijn zin ga hebben. Nu ga ik naar huis, lekker een borrel drinken met Hayet, mn huisgenoot, en mijzelf voorbereiden op mijn Ierse pakketje wat morgenvroeg op Schönefeld zal landen :-D
Oh, hier voor de geinteresserden onder jullie mijn nieuwe adres en Duitse nummer. Ik zal die sim-kaart er dit weekend indoen, dus kan je me vanaf zondag duist bereiken.

Die (haha, zeggen ze er altijd voor) Sophie's neue Adresse:
Kastanienalle 62
10119 Berlin
handy (haha, da's dus duits voor gsm) 0049-1751239598

PS: Pa, ik heb een ticket geboekt voor de 22e dec. Ik zal dan landen op Schiphol (AMS), je kan mij die avond, of de volgende dag verwachten in Lamswaarde... bisou bisou!!!

Liebe Grüße,

Die Sof

  • 17 November 2006 - 15:08

    Buurvrouw:

    Hola buuf,

    Wat een week...heerlijk!! gelijk aan de slag..!! OOk fijn van je huuske..al mis ik de koffie overdag wel..want jij was zowat de enige die ook overdag vrij was...mwwaahhh.. lieve sof..geniet van je weekend...en ben benieuwd naar je volgende verslag!!
    Veel liefs nans

  • 17 November 2006 - 16:11

    Liiiiiekchen:

    Genou! STAU! Du weißt toch, dikke shit? Wat fijn dat je een weblog hebt vrouke.. Ich habe meine adresse jetzt angeschickt, so das ich deine Avonturen aus die Fuß kann folgen ;)

    Küss!!

  • 17 November 2006 - 16:24

    Klaaske :

    Sofieee! Dat doe je goed. Hmm...ik ga je in de gaten houden. Heel veel plezier en geluk!

  • 17 November 2006 - 16:51

    Der Wilhem:

    Na klar meine kleine nachtegáál.. Das klingelt alle sehr hupsch!! Das einigen das ich zu sagen heb ist, Sof du habst die coolste stadte von die weld gekozen... Auw auw auw, ik zal maar ff doorgaan in m'n moerstaal, Duitsleraar was niet mijn beste vriend.. Ik wens, ik wens voor jou een fantastisch weekend met DE man, en dat 't allemaal GOED voelt he! Das 't belangrijkste.. Keep me posted girl, just a phone call away.. kuskuskuskuskuskuskuskuskuskuskuskus

  • 17 November 2006 - 17:08

    Truus:

    hallo sofie, heel veel succes met je stage,vanuit meijel. we volgen je mail met belangstelling. liefs.xxx

  • 17 November 2006 - 17:37

    Floorste:

    Hey Berlijnganger! Berlijn is wel populair bij de CMV'ers ;-). Niet raar, want t is ook echt n prachstad. Leuk ook dat je bij Schlesische 27 werkt!!

    Ik ben nog steeds ernstig aan t solliciteren, maar t is nog niet echt gelukt om a/d bak te komen, helaas.

    Nou heel veel plezier daar, maar dat zal vast wel lukken!!!

    Liefs

  • 17 November 2006 - 18:05

    Wouter:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Veel succes en plezier in Berlijn.

    mazzel!

  • 17 November 2006 - 18:18

    Das Veerchlein:

    Hallo liebe Sophie!!

    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt!! En das schone Deutsch, dat zal idd wel lachen zijn. Wen er nou niet te veel aan, dan is het straks niet lollig meer! Let op je brievenbusen tot gauw lezens, Skypes, hores etcetc.

    KUSKUS

  • 18 November 2006 - 10:42

    Pakitaime:

    gefeliciteer aan mijn walkirie- duizenden kusjes;

    pakitaime;

  • 18 November 2006 - 11:36

    Rens:

    You touch my tralala!

  • 18 November 2006 - 11:42

    Hanna:

    Hi Sophie, ben benieuwd hoe snel je daar het duits onder de knie hebt! Ben nieuwsgierig naar je huis en zal het zeker eens zien. Veel plezier en succes met stage. Liefs Hanna

  • 19 November 2006 - 14:20

    Geschwester Annette:

    Hoi Sof,
    Tof dat het allemaal zo gaat. Duits leren is niet gemakkelijk. Ik hoop je nog veel te lezen
    Heel veel kusjes Annette

  • 19 November 2006 - 19:51

    Valine:

    Hee, leuk dat je er ook bent. De CMVers gaan Berlijn overnemen. We moeten maar eens gauw een hapje gaan eten inderdaad. Ik heb nu je nummer van je Handy (hihi). Tschuss!!

  • 20 November 2006 - 10:18

    Rimkje:

    Hee lieve schat!
    Ik ben kei trots op u!Wat een avonturen weer! Laat je meevoeren en geniet!

    Maak er een mooi feestje van!

    Veel knufs & kusjes Rim

  • 20 November 2006 - 11:49

    Ellen V:

    Sof!!! Heb je al twee vlechtjes en kun je alle schlagers al meezingen??? Hehe, ik ga zeker je web blijven lezen, je avonturen zijn nu al vele malen beter dan hetleven hier! En wat vind je van de stoplichten? het Ampelmannetje is leuk he! :)

  • 20 November 2006 - 16:44

    Jo En Rik:

    Klinkt allemaal super goed. jij gaat je draai daar wel vinden.

    Veel plezier met je ierse pakketje.

    Knuf XX

  • 21 November 2006 - 10:29

    Die Agnes:

    Liebe liebe Sophieke!
    Gisteren wilde ik koffie of een borrel drinken en toen miste ik je zo! Du bist mein GroBe vreet und Koffie leut und so weiter Freundin! Maar wat vet dat je op de Kastanienallee zit. Ik zal je eerlijk zeggen dat dat mijn lievelingsstraat is in Berlijn. Met haar oh zo mooie kastanjebomen! Wél naar die Thai gaan he, heerlijke crispy duck! Odenbergerstrasse geloof ik. En moet je maar zeggen dat een vriendinnetje van je uit die Niederlande er al 3x is geweest, ook met haar familie bla bla..dan krijg je misschien wel lekkere cocktail! (kreeg ik ook namelijk, :D)
    Deze CMV'er komt ook naar Berlijn hoor. Nu zijn het de Nederlanders die Duitsland gaan veroveren ;-)
    Lieverd, geniet daar he! En van die gangstertjes, daar ga je zoveel geluk uit halen!
    Mach SpaB!
    Liebe GruBe und eine kuss die Agnes
    En ja!!! Geniet met de Ier!

  • 21 November 2006 - 16:06

    Oagnes Bra:

    Ik voel grote vreet opkomen..wo ist die Sophieke nou?
    Heeft het mandje een mooi plekje gevonden in je huisje?
    Ik heb van je Ier-verhaal genoten! :d

  • 21 November 2006 - 21:40

    Iris :

    Hey Sof! Echt stoer dat je in Berlijn bent! Zo te lezen vermaak je je prima! Super! En wat ben jij populair zeg.. Rete veel reacties! Ik ga je verhalen zeker in de gaten houden, hartstikke leuk en ben zeker benieuwd hoe het daar is. Zo blijven toch nog een beetje van elkaar op de hoogte! Aangezien ik het berlijn tripje van school heb gemist afgelopen keer komen we je opzoeken in mei!

    Heel veel plezier met alles! Ik zal net zo braaf als jij, zeer regelmatig je waarbenjij checken! X

  • 22 November 2006 - 08:49

    Aart:

    Dag Sophie,
    En? Is Schlesische wat wij er van dachten? Ik zal nooit vergeten hoe jij die dag op studiereis dat gebouw uit kwam en hoe zeker je wist dat je daar zou gaan werken ... En nu is het echt. Ik hoop dat je nog steeds net zo stralend als die dag het gebouw verlaat! Aart

  • 23 November 2006 - 22:20

    Valine:

    hoi, mijn nr is:
    0178-6116396
    tot spreeks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Sophie

Actief sinds 29 Sept. 2006
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 19830

Voorgaande reizen:

10 November 2006 - 29 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: