Tramterror und Reis mit ScheiB - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Sophie Simenel - WaarBenJij.nu Tramterror und Reis mit ScheiB - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Sophie Simenel - WaarBenJij.nu

Tramterror und Reis mit ScheiB

Door: Sof

Blijf op de hoogte en volg Sophie

24 Januari 2007 | Duitsland, Berlijn

In het begin dacht ik heel consequent: Iedere week een berichtje op de log... Mwaaah, dat sluipt er dus flink bij in als je een 40 urige werkweek hebt. Poehee, vanmiddag dan toch maar Feierabend genomen, want het was echt nodig!
Eens kijken, mijn laatste bericht ging nog over de Sylvestermayhem... Nouw, die is momenteel ver te zoeken. Ben heel erg druk geweest met werken, maar op een heel positieve manier. Weet je, als je supernieuw bent in een stad, heb je snel de neiging 120% te geven, overal te helpen waar nodig is. En vooral als je Sophie Simenel heet, ga je nogal veel dingen tegelijk doen. Heb begin deze week zo een ontzettend helder gesprek gehad met mijn supevisor hier. (alles natürlich in fliesend Deutsch nah :-)) Voorheen bij mijn oude stageplaatsen had ik als snel de plek als (voltallige) medewerker ingenomen, en momenteel realiseer ik me dat ik een "praktikante" ben hier en de mogelijkheid heb me hier te ontwikkelen, en te groeien. Duh, dat ik daar na 2 maanden achter moet komen. Stiekem heb ik ontzettend veel vrijkaaten bij de Schlesische, maar heb t nooit aangedurft deze in te zetten... Je moet nou niet gaan denken dat ik op m'n elfendertigste deze stage ga doorlopen, maar het idee dat ik veel speling heb, en de kans heb dingen te vragen, stelt me ontzettend gerust.
Ik ben ook een beetje de filosofische kant ingeslagen met mijn ideeën over wonen en werken in het buitenland. Ik ben er wel achter dat ik niet voor niks in Berlijn zit. Buiten de ontzettend mooie ervaring van deze stad, cultuur en mensen, wil ik deze werkplek gebruiken mij nog dieper te oriënteren op mijn toekomst. Het zou leuk zijn dat ik na 6 jaar CMV toch eindelijk een idee heb welke richting ik insla. Mocht ik dat toch niet hebben, zou dit al een goede basis kunnen zijn mijn ideeën en concepten verder uit te denken. Goed, genoeg geleuter, ik zal jullie eens vertellen hoe vettig Sofke angefangen ist mit's neue Jahr.
Buiten het "Book of Dreams"-project heb ik binnen de Schlesische iedere dag een helderder beeld over de verschillende projecten die lopen. Nu ik daar al een tijdje ben, nemen de mensen ook aan dat ik daar niet voor niks zit, en daarom ook deelneem aan alle organisatie en ontwikkeling daarvan.
Op kantoor moeten de algemene zaken als planning en conceptontwikkeling uitdrukkelijk besproken en onderzocht worden. De Schulkursen zijn momenteel in volle gang, en dit is nog maar stilte voor de storm. Momenteel ben ik de groep aan het leiden van de Kurs: "Bilder eine Ausstellung"- een thema vertaald "Pictures of an exhibition" van de muzikant Modest Mussorgsky, die (samen met meerdere kunstenaars) muziek heeft gecomposeerd en waarvan dan verschillende kunstwerken gemaakt zijn. De kids die nu in S27 zijn, zijn voornamelijk integratiekids, die nog slechter duits spreken dan mij/ik/mij (god, mn nederlands lijdt er ook al onder ;-))
Stiekem superinteressant hoe dat hier gaat, kids uit voornamelijk Turkse gemeenschap traditionele klassieke muziek voorleggen, en kijken of ze hun geest kunnen openen zich er daar een beeld bij voor te stellen. (zo gauw het om muziek gaat, ben ik er natuurlijk als de kippen bij, en kwam op het -al zeg ik het zelf- geniale idee te zoeken naar andere versies van deze muziek). Heb vettige elektronische minimalistische geluiden gevonden, symfonische versies en nog meer vaagheid. Zo begrijpen de kids het wellicht beter, oder?
Goed, vrijdag is hier dus weer een presentatie van, en dan is het weer schluB mit der Schulkurs voor deze week. Iedere keer is het supersüB te zien hoe die kids zich in één week ontwikkelen, en hoe ze opbloeien tijdens het moment van presentatie, écht!
Verder ben ik nu ook bezig met het opzetten van een koor, (jaja, men leest het goed, een KOOR!) Met de kerstborrel ontdekte ik dat menig kunstenaar en medewerker een aardige strot had, dus hebben we nu al 2 bijeenkomsten gehad, waar we multiculturaliteit (zooo CMV!) inzetten als middel een tof geluid te creeeren. Bulgaarse rouwliederen, Klesmer-jingles, Franse-bougondische-theaterliederen en noem maar op. Ben ik ff blij dat ik ongeveer 3 jaar zangles heb gehad, nemen ze me een beetje serieus ;-) (het werkt zeg ik je, het werkt!)
Tenslotte heb ik me ook nog maar gekommerd om het Klub 27-project, een 3x in het jaar gegeven bijeenkomst, waarbij jeugd van S27 bij elkaar komt een leuk feestje te bouwen. (been there, done that) maar het uitdagende van dit hele gebeuren is, is dat der Klub de laatste jaren een beetje uitgegroeid is tot een reden om bezopen bandjes te kijken. Het hele pedagogische aspect is een beetje weggevallen, en nu is het dus aan mij de teugels een beetje aan te trekken, en aan de hand van een thema de kerngedachte van der Klub weer terug te brengen. Pittig, maar voor themafeestjes ben ik altijd te porren. Heb mn lijnen al gelegd naar Nederlandse bandjes, wat niet de makkelijkste weg is, maar wel één van de leukere...

Sjonge, t werkt wel, een tijdje niet schrijven, ik vraag me af wanneer je waarbenjij.nu man aangeeft dat ik nu wel genoeg gezwetst heb.
Nog even snel een paar leuke nieuwe woordjes en weetjes.

Knap = da's dus bijna
Schlimm = niet zo tof
Eng = dichbij
Kolen = geld
serieus = streng
Kiez = wijk/ gebied
(ze vertalen echt álles: Mc Donalds: Ich liebe es... zucht)

Vanwaar de titel: "Tramterror und Reis mit ScheiB?"
Deze namiddag hield ik de smeerlappen van de BVG (controleurs) nauwlettend in de gaten. Ze zien er uit als gewone mensen, gaan dus gekleed in 'burger', oftewel undercover, en kijken opgefokt in het rond of ze nog iemand kunnen spotten die eventueel zwart rijdt. Mijn eerste week hier heb ik me nog een paar keer stiekem voor mijn controle weten te ontvluchten, maar nu als Berlinerin heb ik me trouw een Monatskarte gekocht, en mogen ze me zo vaak controleren als ze willen. Tsuh, catch me if you can...
Oh, en de Reis mit ScheiB? Dat komt door mijn niet zo vitaminerijke eetpatroon de laatste tijd. Sjah, als je in Berlijn woont is koken vaak nog een grotere moeite dan een hapje "wat-je-maar-wil" halen in de oh zo bekende Kastanienallee.

2007, in de Chinese astrologie "het jaar van de hond", met als persoonlijke kenmerken: eerlijk, goed van vertrouwen, betrouwbaar, ijverig, direct, opmerkzaam, zorgzaam, maar kan ook cynisch en pessimistisch zijn.

Yep, 2007 wordt mijn jaar!

Liebe GrüBe,

die Sofi

  • 24 Januari 2007 - 20:39

    Die Veerle:

    Wat n schone foto!! En die mannetjes van de tram...nja...ken ze wel...het soort honden dat dat werk wil doen..waar halen ze hen vandaan?! (Het jaar 2007, blijkbaar.)Om te ontsnappen moet je eigenlijk in Italie betrapt worden. wordt je nog thuis afgezet ook, gnagna. (Ik spreek uit ervaring.) SuSSe KuSSe,

    Die Vederchlein

  • 24 Januari 2007 - 21:31

    Agnes:

    Liebe Sophie! Het tegenovergestelde van schlimme foto's! Wel heel tof dus! :-) Maar ik wil meer!
    Mooi om te lezen hoe je steeds meer je plekje krijgt daar. Und das Deutsch werd auch besser?! (is op mijn sléchtste Deutsch mag je weten)
    Heb je skype al installierd? Konnen wir mal reden. Ik kan het halfbakken Duits typen niet laten, es tut mir Leid.
    Liebe, geniet!
    Kusjes kusjes kusjes,
    Deine Agnes

  • 25 Januari 2007 - 00:16

    Matruus:

    hoi sof, een makkelijke hond zou je zijn, je hoeft hem niet uit te laten, jij laat jezelf wel uit. leuk om je verhalen te lezen. trouwens, je hoeft je niet te schamen over je talenkennis, de nederlandse onderwijzers moeten een taalcursus gaan volgen om de kinderen nederlands te leren. wanneer komt je eerste c d uit, wordt vast een no 1 hit. liefs

  • 26 Januari 2007 - 00:01

    Ellen:

    Hola Sof,

    Dus even wat anders dan het HAP begrijp ik?!
    Ik doe middels sollicitatiebrieven vanuit het zonnige Ecudor ook een poging me op kinderen te storten...
    Echt super wat je daar allemaal doet, maar ben het met Agnes eens: Meer foto´s graag!

    Dikke kus

  • 26 Januari 2007 - 02:03

    Aus Der Reihe Robert:

    Hey Sof,
    Wat ben je ontzettend goed bezig zeg! Vanuit CMV perspectief (maar dat klinkt weer zo 'tacky'), maar ook voor jezelf! Chapeau! Mijn voornemen sinds 3 jaar geleden is om ieder jaar naar Berlijn te gaan (en dat is me totnutoe gelukt), dus tot snel?

    Zoen!

  • 26 Januari 2007 - 18:00

    Iris :

    Hey Sof! Volgens mij heb je echt een super toffe stage daar! Druk ook! Ben benieuwd of je er uit komt wat je nu eigenlijk wil als CMV-er :)
    Hele fijne tijd gewenst! Geniet ervan!
    X Iris

  • 27 Januari 2007 - 18:31

    Satisfied Mind Janse:

    Je bent echt goed bezig Sofke. Je bent al serieus aan het ver Duitsen geloof ik.
    Zal eens aan Annete vragen of ze mee vliegt.
    Maar let wel op dat hooi op uw vork,rust is net zo belangrijk als werken.

  • 29 Januari 2007 - 18:52

    Geschwester Annette:

    Hoi Sof,
    Wat doe je veel? Leuk zeg, en ik zie ook dat je je schilderkunsten weer een het uitproberen ben. Tof man, ja orienteren, zoeken wat je wil, dat duurt altijd wel even maar je komt er wel achter, je gaat vanzelf voelen wanneer je echt lekker draait. Hier in het Zeeuwse gaat alles tof. Ons eetcafe draait op volle toeren, hopelijk zien we je nog eens gauw Sof, ze vragen allemaal of je er bent met de carnaval, aber wass kan ich sagen, Deutschland ja.
    Ik ga in Charleston tenu achter de bar Paars jurkje met witte franjes met Miranda. Verder heel veel dikke kussen van MIJ.
    CIAO

  • 09 Februari 2007 - 09:54

    Der Wilhelm:

    je hebt gelijk, het wordt direct een heel stuk duidelijker. Maaruh dat filosoferen over toekomst enzo bleef een beetje vaag (dat krijg je met filosoferen wonne) ik ben der benieuwd naar! Wat een heerlijk stukje om te lezen.. jezus girl je bent echt met rete interessante creatieve en constructieve dingen bezig. Echt... wat een leerervaring joh! Ze staan strax in heel de wereld te trappelen om jou met je uitgebreidde kennis en ervaring in dienst te nemen. Oh het was trouwens heerlijk om gisteren even uitgebreid je stem te horen, je was even heel dichtbij mmmmwwwaaahhh en dikke kus voor mijn kulturbikkel en succes met alle nieuwe plannen en ontwikkelingen. Keep me updated! liefs Willem

  • 26 Februari 2007 - 12:26

    Je Bintang Bihatch:

    ik lief jou...

  • 28 Februari 2007 - 17:56

    Ellen:

    Had ik inderdaad ff moeten doen, via Berlijn vliegen. Best moeilijk wennen hier: veel te koud en meteen geveld door de griep?!
    Maar met trein of bus ben ik er ook zo...

    En Sof het wordt weer tijd voor een stukje?!

    Dikke kus

  • 01 Maart 2007 - 11:31

    Wlm:

    NIEUW VERHAALTJE NIEUW VERHAALTJE NIEUW VERHAALTJE NIEUW VERHAALTJE ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Sophie

Actief sinds 29 Sept. 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 19827

Voorgaande reizen:

10 November 2006 - 29 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: