2-1 (Geh' mal raus du!) - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Sophie Simenel - WaarBenJij.nu 2-1 (Geh' mal raus du!) - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Sophie Simenel - WaarBenJij.nu

2-1 (Geh' mal raus du!)

Door: Sof

Blijf op de hoogte en volg Sophie

25 November 2006 | Duitsland, Berlijn

Integreren, integreren, daar ben ik de afgelopen tijd veel mee bezig geweest... Buiten het 'oder' na elke zin te zeggen, probeer ik me zo accentloos mogelijk door Berlijn heen te sluizen...Poehee...
Op zoek naar werk, dat stond deze week op de agenda.
Ik kom zojuist terug uit een Ierse pub, waar ik per toeval binnen ben gewandeld deze middag. Had ik even geluk dat Berlijn (Hertha BSC) tegen Aachen spelen moest. Een mooie gelegenheid kennis te maken met de Duitse voetbalcultuur. Natuurlijk heb ik wijselijk mn mond gehouden over het feit dat ik uit Nederland kom, maar uiteindelijk konden ze er wel om lachen, die Duitsers...
Ik heb me prima vermaakt in een (voor de duitsers)ierse pub, maar Adrie zou ze stuk voor stuk afmaken, als hij zou zien op welke manier de Pints of Guiness getapt werden. Goed, ik heb mn nummer achtergelaten, en word komende week gebeld om eens te kijken hoe mij dat pinten tappen afgaat...
Verder is deze week best wel rustig geweest. Op mijn werk komen momenteel alle deadlines, waar onder andere de gehele jaarplanning onder valt. Daar heb ik me voornamelijk mee bezig gehouden, wat redelijk veel tijd kost, maar daarentegen wel een overzicht weergeeft van mijn ruimte voor volgend jaar.
Aankomende week is er weer een Schülkurs, waarbij net als bij mijn eerste week kids naar Schlee komen om creatief bezig te zijn. Het thema deze week is: Kleider machen Leute (oftewel: kleren maken de man), waar oa dans, theater, muziek, fotografie en beeldend onder vallen. Dat betekent dus weer vroeg op vanaf maandag ;-( (maahaaaar: 'ne gute Früstück zum anfang!)
Iedere dag kom ik weer tot de meest waanzinnige ontdekkingen. Bijvoorbeeld de tram, mijn nieuwst beste vriend. Ik kan er direct van mij thuis mee naar mijn werk rijden. Daarnaast het hele communicatiesysteem. Als je tegoed wilt hebben voor je 'handy' hoef je niet zo idioot als in Holland te gaan krassen tot je erbij neervalt. Nee, wat dat betreft loopt Duitsland onwijs voor op Nederland.
Ik heb afgelopen week ook ontdekt wat voor sociale structuur belangrijk is binnen een organisatie. Ik had al eerder verteld dat Früstück erg belangrijk is hier. Nou, dat geldt voor dus alle eten. Afgelopen week hadden we een 'welcome and goodbye party' voor de mensen van Schlesische 27. Onwijs gezellig, en een leuke manier om oude en nieuwe collega's te leren kennen. Dit betekende samen eten koken, en daarna onder het genot van allerlei alcoholische versnaperingen naar binnen schuiven. De sfeer was er, en de relaxedheid van het team viel sterk op. Iedereen is zichzelf, en er wordt ook niet anders van je verwacht.
Gisteren ben ik naar de tattoo shop geweest bij mij in de straat. Gewoon orienteren. Bleek ik na 3 uur pas vertrokken! Heb daar ruim 3 uur met een of andere kerel gepraat te hebben over wereldpolitiek, en culturele verschillen! (bovendien hebben we flink getekend voor mijn eventuele toekomstige tattoo, waardoor ik wederom (weer) fluitend naar huis liep.) Ff tussendoor: ik maak hier ki-lo-me-ters! Niet normaal, wat in NL een vierdaagse is, is hier een blokje om. Deze stad is zo enorm groot, en op de kaart ziet het er natuurlijk weer 'walkable' uit. Stug als ik ben denk ik alles wel te voet aan te kunnen, maar die kuiten van mij hebben het op het einde van de dag zwaar te verduren! (nah, da's alvast één goed voornemen afgewerkt voor 2007)

Also also, verder vul ik mijn dagen op met wandelen, VEEL wandelen. Op iedere hoek is weer eens iets nieuws te ontdekken. Morgen ga ik naar het Grips theater, (volgens mij een echte zondagmiddagbesteding) naar een stuk wat "Schöne Neue Welt" heet, en maandag fang ich wieder an mit meine Arbeit.
Ik moet zo echt abschlussen, omdat die Kilkenny's me toch iets te goed zijn gevallen, en ik vanavond waarschijnlijk weer naar de Zapata ga met Toma (mn roomy) en Maria (een Italiaanse stagiaire van schlee) om een cubaanse live-band te aanschouwen (LEES: ons helemaal suf dansen :-))


((( Oh, en het weekend met de Ier was wunderbar!)))

Mijn Berlijn heeft tot nu toe:
1. te veel bakkerijen met vers brood (schade :-))
2. te veel openbare plekken waar je mag roken
(schade:-))
3. te veel voorstellingen/ exposities die veel te veel bij mijn smaak passen (schade)
4. mooie mannen (!):-D Ganz gut!



Liebe Freunde, ich wünsche dir eine gute Abend, und bis Weinacht!

LG,
Die Sofi

Aart: ja, dat enthousiasme van toen zit er nog steeds, alhoewel ik nu een veel beter beeld heb van de org. Spoor mensen van de HU aan, ik kan mee helpen motiveren voor een 3e jaars stage!

Binchen: Wo bist du denn! Ik heb je nog niet gesproken sinds Brazil, vertel vertel, hoe was het, en bel me man. Je moet me veel vertellen.x deine schwesterchen

Agnes: heb je thai gezien. Is geen afhaal-vreten zoals ik dacht, maar een heus resto. Ik ga daar eten, met jou, zo gauw je hier bent. To snel!

  • 25 November 2006 - 17:32

    Frederike:

    Hey Sof,
    Wat ontzettend leuk zo van die enthousiaste verhalen van je te horen! Daar zit dus echt een wereldtijd voor je aan te komen als ik het zo lees. Geniet liefie.
    Dikke kus Fredje

  • 25 November 2006 - 18:36

    Verepluim:

    Hallo madel met Umlaut. Lekker an den Bummel also. Gut fur die Beine. Nimmst Du mir maar mit als ik Dir kom besuchen.
    KUSS

  • 25 November 2006 - 18:42

    Lieeekchen:

    Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Was? Ja waaaaaaaaaaaaahaaaa. Of wietwiew, dat mag ook. Berlin die Verrückste!!!

    Dikke x

  • 26 November 2006 - 13:39

    Unsere Kiek:

    Euj Sofke, klinkt gut da in Berlin. Jawol ja. Treinkaartjes hiero zijn in tha pocket. Ken nie wachtuh.... Ben momenteel een cd tje van je aan het luisteren, maar ga 'm weer ff terug naar de doos verhuizen, lees: teringherrie. Nou tot snel vrouwke, dikke kus XXXXX

  • 26 November 2006 - 14:27

    Jeroen:

    Gutentag Sof!
    Also ich weiss jetzt viel uber das essen in Berlin aber erzal mir: WIE SCHMEKT DER WURST??? Muss auch ganz gut sein oder? Leuk te lezen over al je avontueren daar, kennie wachten om Deine Ort Unveilg zu machen mit Silvester! Liebe Grusse, Jeroen

  • 26 November 2006 - 21:52

    Agnes:

    Liebe Sof!
    Ja, een heuze resto is het.Ik zou je toch nooit naar een tl-afhaal sturen!Iets verderop zit trouwens een Indiaas eettentje,daar kan je voor 3,50 eten.Ook erg lekker,maar wel wat moeilijker te verwerken voor je darmen.
    Ik word blij van je verhalen.Nu wil ik nog schneller ein Besuch machen!
    Goed al dat lopen zeg.Afstanden zijn idd groot in Berlijn.Maar fijn dat er dan wel heel veel te zien, te horen en te beleven is!
    Hoe was Grips? :-D Ooooh, als werken daar mijn droombaan niet is...!
    Maar nu op 't Ulenhof (in Doetinchem) is het werken ook zo leuk!De jongeren zijn echt schatjes en zo gemotiveerd.Heerlijk om daarnaar te kijken en mee bezig te zijn.Maar zoiets zal jij ook wel ervaren bij Schlee!Ik wil al je verhalen horen!Echt zó fijn dat je daar zo goed opgevangen wordt!'t tekstvenster wordt een beetje te uitgerekt zo,dus moet m'n berichtje maar gaan beeindigen.Wellicht toch ouderwets brieven gaan schrijven.
    Lieverd,geniet!
    Kuss!

  • 28 November 2006 - 11:14

    Binchen:

    Respresentiert! Sorry vrouwken dat t ff duurde maar ik ga je NU bellen! Lekker op kosten van de zaak mwoeha. Verrukkelijk om je verhaal te lezen trouwens! kusserdekuskus

  • 28 November 2006 - 13:45

    Geschwester Annette:

    Goed Sof,
    Wat maak je veel mee. Tof zeg we komen echt Leen en ik en misschien Simon en Gerard, lekker met ze viertjes
    Kusjes Annette

  • 30 November 2006 - 12:31

    Rimkje:

    Hee dag hallo lieve Sof!

    Als je net zo geniet daar als ik van je verhalen, zit je wel gebakken!Laatste nieuws van het rim front: diploma is binnen en morgen Paris!(kun je me nog even van een stoomcursus frans voorzien....??)

    Proost op het leven!

    Saludos y gran beso op je lieve wangetjes!

  • 03 December 2006 - 08:19

    Marc Van Der Meer:

    Hallo Sof,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Namens Marc, Mirjam, Luc en Rens.
    Het gaat allemaal wel goed daar in Berlijn.
    Lekker veel ontdekken in deze wereldstad. We zijn nog steeds van plan om te komen volgend jaar in de krokusvakantie met de boys. Maar eerst zien we je nog wel met kerst.
    Groeten en veel plezier in Berlijn we blijven je via je site volgen.
    Dikke zoen van je big brother, je twee neven en van Mirjam.

  • 03 December 2006 - 12:02

    Buuf:

    Halo chica!!

    Gefeliciteerd!!!!
    woehoehoe.... maak er een fijne dag van meiske!! tot snel..
    kus nans

  • 03 December 2006 - 15:00

    Theovm:

    Ik zie zojuist dat je jarig bent....
    Gefeliciteerd!
    Theo

  • 03 December 2006 - 15:27

    Willem:

    Schat, snuit, lief, waar ben je dan?? Ik probeer je te bellen voor een "life" felicitatie en nou vatte ge die's handy nie op!! Hodome

  • 04 December 2006 - 16:14

    Truus:

    hoi sof, ik lees dat je jarig bent geweest, nou, alsnog van harte proficiat en een hele fijne stagepeiode bij onze oosterburen. ik lees je avonturen met veel plezier. liefs uit meijel xxx

  • 04 December 2006 - 22:34

    Suus Oftewel Suzy Dx:

    hee meine schatzen bist du denn jarig geweest??
    eine nein zwei oder drei dikke zünen von die soesi!! und viel spaB ich will auch in berlijn sein!!

  • 05 December 2006 - 22:44

    Catlijne:

    Hey Sof! Nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Sorry, te laat, maar ben aan het vliegen geweest (dat doe ik wel eens). Hoop je eens op te komen zoeken in Berlijn..! Veel plezier daar! XXX

  • 07 December 2006 - 08:13

    Hanna:

    Lieve Sophie, beetje laat sorry toch nog gefeliciteerd!Leuk feestje gehad? Ik zit vol met strategie, beleid, sinterklaas, afspraken enz. En hoe is Berlijn op dit moment? Krijg je vorm in je stage? Succes,xxx

  • 08 December 2006 - 15:03

    Tra-la-la:

    Sof!! Supercool!!! Sjit wat een belevnissen en spannende verhalen allemaal! Je hebt het duidelijk enorm naar je zin. Heb je nog een immense birthdayparty gehouden met veel eten en een stamppot? XX

  • 09 December 2006 - 14:11

    Iris :

    Zoow, je bent al een echte duitser geworden zo te lezen! Goed man!
    't klinkt echt super allemaal! Volgens mij zit je helemaal op je plekkie daar! :) Heel veel plezier. Berlijn onveilig maken!?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Sophie

Actief sinds 29 Sept. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 19827

Voorgaande reizen:

10 November 2006 - 29 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: